وبلاگ

سئو چیست؟ قدم های مورد نیاز برای افزایش ترافیک و شمار بازدید از سایت

یک سوال…

آیا به دنبال افزایش ترافیک سایت خود با بازده ۲۰-۱۰۰% هستید؟ ما در رهام صنعت لیست و توضیحات کاملی از ابزار های سئو (SEO tools) آماده کرده ایم. برای افزایش ترافیک و شمار بازدید های سایتتان کافیست این مقاله را به دقت مطالعه کنید.

لیست مباحث این مطلب:

 

  • (link) سئو چیست؟
  • تجربه کاربری یعنی چیه؟
  • ۳ قدم اول

 

سئو چیست؟

 

مقدمه

آیا تا به حال از خود این سوال را پرسیده اید که چرا حتی وقتی خیلی روی سایت کار می کنیم باز هم بازدهی مطلوب رو نداره و در عین اینکه باعث پیشرفت در کسب و کارمان نمی شود باعث ضرر دیدن هم می شود؟

اگر جواب شما بله است، لازم هست که بگم شما تنها نیستید. گوگل، یکی از پرقدرت ترین و حرفه ای ترین ابزار هاست که بدون نیاز به هیچ گونه ابزار دیگری، تمامی ابزار های مورد نیاز را در اختیار ما قرار می دهد.

لازم به ذکر است که گوگل هر روز و هر ثانیه در حال پیشرفت است. پس در این حالت هیچ شکی در عدم کارکرد ابزار های گوگل نیست و شما می توانید با خیال راحت قدم در راه پیشرفت سایت خود قرار دهید.

 

لازم به ذکر است که تنها مشکل کاربران ایرانی بحث فیلترینگ و بلاک شدن آیپی هستش که به ابزار های مربوطه قابل حل است.

 

سئو چیست؟

 

سئو به زبان ساده یعنی مجموعه اقدامات لازم برای جذب مخاطب و افزایش ترافیک سایت

احتمالا تا الان با این کلمات مربوط به سئو آشنا شده اید و هر جا بحث سئو شود بر پایه اطلاعات عمومی کلمات زیر ذکر می شوند:

 

  • کلمه کلیدی
  • توضیحات متا
  • ویژگی Alt
  • کاهش حجم تصاویر
  • Lazy loading
  • و…

اما در واقعیت، تعداد اندکی از افراد هستند که توانسته اند تنها با این فاکتور ها به موفقیت برسند (در عمل غیر ممکن).

من در این مقاله تصمیم گرفتم زمینه ای از مبحث سئو (به صورت تخصصی) برای شما ایجاد کنم و در آینده ای نه چندان دور مقالاتی مکمل برای این مقاله انتشار خوام داد.

 

قدم اول (ابتدا کارایی سایت خود را مورد آزمایش قرار دهید)

اولین و مهم ترین قدم برای شروع سئو کردن سایت خود، بررسی کارایی (performance)سایت توسط ابزار هایی هستش که در اختیار شما قرار گرفته است، در اینجا نمونه ای از این ابزار ها قابل مشاهده هستند:

 

  • گوگل آنالیز (Google Analytics):

به جرات می توان گفت معروف ترین و پرقدرت ترین ابزار در زمینه آنالیز سایت می باشد و شما به راحتی می توانید از این ابزار جهت بررسی کارایی سایت استفاده نمایید. برای این منظور نیاز است تا فاکتور های مهم مربوط به سئو را به خوبی بشناسید.

 

google analytics

 

  • SEmrush:

این ابزار که از نظر محبوبیت در رتبه دوم قرار می گیرد. SEmrush بسیار کاربردی بوده و اطلاعات بسیار مفیدی از قبیل کلمات کلیدی بیشتر جست و جو شده، قسمت ها و صفحات پربازدید سایت، آمار کلی تعداد نفرات بازدید کننده در بازه های زمانی مشخص را در اختیار شما قرار می دهد.

 

تنها مشکل این ابزار برای ایرانیان، عدم امکان ورود به صورت مستقیم و با آیپی ایران می باشد.

 

semrush

 

  • جی تی متریکس (GTMetrix):

از لحاظ تجربه و نظرخواهی کاربران فعال در حوضه سئو و درمورد ابزار های سئو، GTMetrix در رتبه سوم و جزء بهترین های این عرصه قرار گرفته است. خوشبختانه این ابزار هیچ محدودیتی برای ایرانیان تعیین نکرده و به راحتی می توانید از این ابزار استفاده کنید.

 

با یک جست و جوی کوچک در گوگل بیش از یکصد مورد از این نوع ابزار ها پیدا خواهید کرد. اما با توجه به تجربیات شخصی و کمی پرس و جو قطعا این سه مورد از همه موارد دیگر بیشتر به چشم خواهند خورد. (اگر فکر می کنید ابزاری مشابه ابزار های بالا کارایی مناسبی دارد می توانید در انتهای همین مطلب آن را معرفی نمایید.)

با یک جست و جوی کوچک در گوگل بیش از یکصد مورد از این نوع ابزار ها پیدا خواهید کرد. اما با توجه به تجربیات شخصی و کمی پرس و جو قطعا این سه مورد از همه موارد دیگر بیشتر به چشم خواهند خورد. (اگر فکر می کنید ابزاری مشابه ابزار های بالا کارایی مناسبی دارد می توانید در انتهای همین مطلب آن را معرفی نمایید.)

 

سئو چیست

 

قدم دوم (هدف گذاری کنید)

هدف گذاری یعنی چی؟ یعنی حالا که مشکل و ریشه عدم پیشرفت کسب و کارتان را تشخیص دادید حالا وقت هدف گذاری می باشد.

اما باید برای چی و در مورد چی هدف گذاری کنم؟ به نظر شخصی بنده هدف گذاری های ابتدایی می تواند راجع به رتبه (Rank) و ترافیک (Traffic) باشد.

رتبه؟ منظور از رتبه، رتبه بندی تعیین شده برای سایت شما توسط گوگل می باشد. اما چطور باید رتبه سایتمون رو بدونیم؟

برای این منظور کافیست یک افزونه بسیار کاربردی را بشناسید:

 

سئو چیست

 

  • الکسا(Alexa) :

الکسا افزونه ای می باشد که نیاز به نصب نداشته و بصورت یک افزونه (Plugin)برای مرورگر شما به عنوان مثال گوگل کروم  (Google Chrome)نصب شده و می توانید از طریق آن اطلاعات مهمی را بخوانید.

 

 

  1. رتبه جهانی سایت مورد نظر رو با توجه به جامعه آماری (تمای سایت های شناخته شده).
  2. رتبه کشوری (به عنوان مثال سایت آپارات در ایران رتبه ۲ دارد به این عدد ۲ رتبه کشوری سایت آپارت می گویند).
  3. گزارشی از آنالیز سایت شما توسط سرور Alexa نشان می دهد که با کلیک بر روی قسمت Search Analytics به صفحه ای انتقال پیدا خواهید کرد که اطلاعات بسیار مفیدی راجع به کلمات کلیدی، صفحات پر بازدید و… به شما می دهد.
  4. گزینه شماره ۴ گزارشی از وضعیت سایت در گذشته به ما میدهد، شما می توانید با مقایسه گذشته و آینده پیشرفت خوبی در کار خود رغم بزنید.
  5. شماره ۵ سایت هایی را نشان می دهد که وضعیت مشابه سایت شما دارند.
  6. سرعت سایت: این مورد که یکی از مهمترین معیار های یک سایت سئو شده هم از نظر متخصصان و هم از نظر گوگل می باشد که در آینده به واسطه مقالاتی که در سایت رُهام صنعت بارگذاری می شود، می توانید سایت خود را به طرز چشم گیری از لحاظ سرعت بهبود دهید.

حال که با نحوه هدف گذاری برای پیشرفت سایت خود آشنا شدید، می توانید به بهترین نحو این کار را انجام دهید و جزء بهترین های زمینه کاری خود باشید.

 

سئو چیست شروع حرکت

 

قدم سوم (شروع حرکت)

با رعایت و انجام موارد بالا به راحتی می توانید کار خود را شروع کرده و بدون هیچگونه وقفه ای سایت خود را سئو کنید.

این مرحله کاملا اختیاری می باشد و شما باید تصمیم بگیرید که چگونه و از کجا شروع بکنید. شما باید برای خود اولویت تعریف کنید و باتوجه به آن اولویت ها، مسیر موفقیت رو طی کنید.

تا اینجای مقاله ما به موارد پایه ای، ایجاد یک درک صحیح از سئو، معرفی برخی ابزار های مهم و سه گام مهم و اساسی برای شروع پرداختیم.

برای آگاهی از مهم ترین فاکتور های موتور های جست و جوگر برای اولویت بندی کافیست مقاله بعدی را مطالعه فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید